top of page

in samenwerking met 
het gezin

HET VERLOOP VAN EEN TRAJECT

Er is een zorg. Deze zorg wordt geuit bij een vertrouwde basiswerker of hulpverlener. De vragen 'Wat is er aan de hand?' en 'Waarom is dit aan de hand?' staan centraal.

ZORGEN

De vertrouwde basiswerker of hulpverlener doet de aanmelding bij Prosa Plus. Er wordt samen bekeken of en wanneer er een traject kan opstarten

AANMELDING

We gaan in gesprek met de aanmelder en brengen de diagnostische bril mee in casusoverleg. Soms is deze betrokkenheid achter de schermen voldoende. Soms wordt de inschatting gemaakt dat er nog verdere concrete beeldvorming nodig is bij het gezin zelf. 

CASUSOVERLEG

Wanneer een traject met het gezin wordt weerhouden, plannen we een intake. De vragen worden verder verkend met het gezin en de jongere/het kind. Wanneer iedereen akkoord is, start een diagnostisch traject bij het gezin.

INTAKE

Er vinden contactmomenten plaats met de diagnostisch medewerker. Dit kan een gesprek, observatie, spel,... zijn.  De duur wordt ingeschat door de betrokken medewerker maar we streven naar een afronding na twee maanden.

CONTACTEN

Op het einde van het traject (1-2 maanden) wordt alle informatie samengebracht tot een samenhangend beeld. Op basis daarvan wordt richting gegeven aan verdere zorgnoden en worden ondersteuningsnoden geformuleerd. 

EINDGESPREK

Na enkele maanden checken we graag nog eens hoe het met iedereen gaat. Als er dan nog vragen zijn, kunnen we hier opnieuw samen over nadenken.

(OPVOLGING)

in samenwerking met 
basiswerkers / hulpverleners

Diagnostisch traject

in samenwerking met 
het gezin

INTAKE - CONTACTEN - EINDGESPREK - OPVOLGING

Er is een zorg. Deze zorg wordt geuit bij een vertrouwde basiswerker of hulpverlener. De vragen 'Wat is er aan de hand?' en 'Waarom is dit aan de hand?' staan centraal.

ZORGEN

De vertrouwde basiswerker of hulpverlener doet de aanmelding bij Prosa Plus. Er wordt samen bekeken of en wanneer er een traject kan opstarten

AANMELDING

We gaan in gesprek met de aanmelder en brengen de diagnostische bril mee in casusoverleg. Soms is deze betrokkenheid achter de schermen voldoende. Soms wordt de inschatting gemaakt dat er nog verdere concrete beeldvorming nodig is bij het gezin zelf. 

CASUSOVERLEG

Wanneer een traject met het gezin wordt weerhouden, plannen we een intake. De vragen worden verder verkend met het gezin en de jongere/het kind. Wanneer iedereen akkoord is, start een diagnostisch traject bij het gezin.

INTAKE

Er vinden contactmomenten plaats met de diagnostisch medewerker. Dit kan een gesprek, observatie, spel,... zijn.  

 

De duur wordt ingeschat door de betrokken medewerker maar we streven naar een afronding na twee maanden.

CONTACTEN

Op het einde van het traject (1-2 maanden) wordt alle informatie samengebracht tot een samenhangend beeld. Op basis daarvan wordt richting gegeven aan verdere zorgnoden en worden ondersteuningsnoden geformuleerd. 

EINDGESPREK

Na enkele maanden checken we graag nog eens hoe het met iedereen gaat. Als er dan nog vragen zijn, kunnen we hier opnieuw samen over nadenken.

(OPVOLGING)

in samenwerking met 
basiswerkers / hulpverleners

aanmelding - casusoverleg - intake

HET VERLOOP VAN EEN TRAJECT

  • Van onderstaande stappen gebeuren AANMELDING, CASUSOVERLEG en INTAKE  in samenwerking met basiswerkers en/of hulpverleners. 

  • Van onderstaande stappen gebeuren INTAKE, CONTACTEN, EINDGESPREK en OPVOLGING  in samenwerking met het gezin.

HET VERLOOP VAN EEN TRAJECT

Er is een zorg. Deze zorg wordt geuit bij een vertrouwde basiswerker of hulpverlener.

De vragen 'Wat is er aan de hand?' en 'Waarom is dit aan de hand?' staan centraal.

ZORGEN

De vertrouwde basiswerker of hulpverlener doet de aanmelding bij Prosa Plus. Er wordt samen bekeken of en wanneer er een traject kan opstarten

AANMELDING

We gaan in gesprek met de aanmelder en brengen de diagnostische bril mee in casusoverleg. Soms is deze betrokkenheid achter de schermen voldoende. Soms wordt de inschatting gemaakt dat er nog verdere concrete beeldvorming nodig is bij het gezin zelf. 

CASUS-
OVERLEG

Wanneer een traject met het gezin wordt weerhouden, plannen we een intake. De vragen worden verder verkend met het gezin en de jongere/het kind. Wanneer iedereen akkoord is, start een diagnostisch traject bij het gezin.

INTAKE

Er vinden contactmomenten plaats met de diagnostisch medewerker. Dit kan een gesprek, observatie, spel,... zijn. 

De duur wordt ingeschat door de betrokken medewerker maar we streven naar een afronding na twee maanden.

CONTACTEN

Op het einde van het traject (1-2 maanden) wordt alle informatie samengebracht tot een samenhangend beeld. Op basis daarvan wordt richting gegeven aan verdere zorgnoden en worden ondersteuningsnoden geformuleerd. 

EINDGESPREK

Na enkele maanden checken we graag nog eens hoe het met iedereen gaat. Als er dan nog vragen zijn, kunnen we hier opnieuw samen over nadenken.

(OPVOLGING)

Een diagnostisch traject IS KOSTELOOS EN wordt steeds op maat uitgewerkt.

Wanneer een diagnostische vraag tot bij ons komt, beginnen we steeds met een brede verkenning van de vraag en bekijken we of we achter de schermen een versterkende rol kunnen spelen voor de betrokken hulpverlener of basiswerker, dan wel dat we voor de schermen zélf aan de slag gaan met het gezin, de jongere en zijn context. 


We bekijken dit zeer flexibel en willen maximaal op maat werken. We hanteren het principe dat iedereen die met kinderen, jongeren en gezinnen werkt kan aanmelden of een casus kan bespreken op een anonieme manier. Wanneer het gaat over het delen van persoonlijke gegevens, is er minimale toestemming van ouders en jongeren +12j nodig om gegevens te delen.


Zolang we achter de schermen aanwezig zijn, spreken we van ‘casusoverleg’ en ‘kruisbestuiving’.  We geloven dat we veel van elkaar kunnen leren en door met verschillende blikken naar een casus te kijken, kunnen er nieuwe inzichten komen. We richten ons op de zorgverlener die in een gezin aan de slag is om de blik te verbreden vanuit een diagnostische bril. Dit kan om een éénmalige tussenkomst gaan, of verschillende gesprekken doorheen een traject. 


Regelmatig is het nodig om met gezinnen zelf verder aan de slag te gaan en een aantal dingen duidelijker in kaart te brengen. Vanaf dat moment verschijnen we ‘voor de schermen’ en plannen we een kennismakingsgesprek met het gezin om verwachtingen op elkaar af te stemmen.


Wanneer we met een gezin zelf aan de slag gaan, proberen we een duurtijd van één à twee maanden aan te houden. We werken zoveel mogelijk op maat en zoeken naar een manier die voor het gezin werkt. Hoe de contactmomenten zelf vorm krijgen, hangt  verder sterk af van de diagnostische vraag die gesteld wordt. Dit kan gaan over gesprekken, observaties, huisbezoeken, specifieke methodieken, … We stellen ons flexibel op wat betreft werktijden en locatie. Ons aanbod is gratis.
Op het einde van het traject met het gezin maken we een verslag voor de ouders/jongeren. Ook plannen we een eindgesprek met het gezin en de aanmelder om concrete zorgbehoeften in kaart brengen en richting te geven aan een verder plan van aanpak. 

Hier vind je meer informatie over aanmelding en de aanmeldingscriteria.

Een diagnostisch traject IS KOSTELOOS EN wordt steeds op maat uitgewerkt.

Wanneer een diagnostische vraag tot bij ons komt, beginnen we steeds met een brede verkenning van de vraag en bekijken we of we achter de schermen een versterkende rol kunnen spelen voor de betrokken hulpverlener of basiswerker, dan wel dat we voor de schermen zélf aan de slag gaan met het gezin, de jongere en zijn context. 


We bekijken dit zeer flexibel en willen maximaal op maat werken. We hanteren het principe dat iedereen die met kinderen, jongeren en gezinnen werkt kan aanmelden of een casus kan bespreken op een anonieme manier. Wanneer het gaat over het delen van persoonlijke gegevens, is er minimale toestemming van ouders en jongeren +12j nodig om gegevens te delen.


Zolang we achter de schermen aanwezig zijn, spreken we van ‘casusoverleg’ en ‘kruisbestuiving’.  We geloven dat we veel van elkaar kunnen leren en door met verschillende blikken naar een casus te kijken, kunnen er nieuwe inzichten komen. We richten ons op de zorgverlener die in een gezin aan de slag is om de blik te verbreden vanuit een diagnostische bril. Dit kan om een éénmalige tussenkomst gaan, of verschillende gesprekken doorheen een traject. 


Regelmatig is het nodig om met gezinnen zelf verder aan de slag te gaan en een aantal dingen duidelijker in kaart te brengen. Vanaf dat moment verschijnen we ‘voor de schermen’ en plannen we een kennismakingsgesprek met het gezin om verwachtingen op elkaar af te stemmen.


Wanneer we met een gezin zelf aan de slag gaan, proberen we een duurtijd van één à twee maanden aan te houden. We werken zoveel mogelijk op maat en zoeken naar een manier die voor het gezin werkt. Hoe de contactmomenten zelf vorm krijgen, hangt  verder sterk af van de diagnostische vraag die gesteld wordt. Dit kan gaan over gesprekken, observaties, huisbezoeken, specifieke methodieken, … We stellen ons flexibel op wat betreft werktijden en locatie. Ons aanbod is gratis.
Op het einde van het traject met het gezin maken we een verslag voor de ouders/jongeren. Ook plannen we een eindgesprek met het gezin en de aanmelder om concrete zorgbehoeften in kaart brengen en richting te geven aan een verder plan van aanpak. 

Hier vind je meer informatie over aanmelding en de aanmeldingscriteria.

bottom of page